blueslover blueslover
1224
BLOG

Long and Winding Road – Długa i Wijąca Się Droga

blueslover blueslover Kultura Obserwuj notkę 4

 

Long and Winding Road – Długa i Wijąca Się Droga
 
 
Piosenkę The Long and Winding Road firmuje jak większość piosenek zespołu The Beatles wspólnie para Lennon/McCartney.
W rzeczywistości autor był tylko jeden - Paul MacCartney.
 
Utwór został wydany w 1970 roku na płycie Let It Be – ostatniej nagranej w studio Apple. Było to wkrótce po oznajmieniu o rozpadzie zespołu.
Większość piosenek została nagrana w styczniu 1969 jeszcze przed wydaniem poprzedniego albumu ‘Abbey Road.’
 
Paul McCartney
 
 
Paul McCartney napisał ‘The Long and Winding Road’ na swojej farmie w Szkocji. Jak mówił, piękne, spokojne i ciche krajobrazy zawsze były inspiracją do nastrojowych melodii.
Tę piosenkę napisał szybko. Tak wspominał: „Usiadłem do pianina i zacząłem grać wyobrażając sobie, że będzie to coś jak z Raya Charlesa.”
 
Tytuł pochodzi od potocznej nazwy nadanej drodze B842 prowadzącej do Szkocji i wijącej się nad wybrzeżem.
 
McCartney w wywiadzie z 1994 roku: „To jest oczywiście smutna piosenka. Lubiłem takie pisać gdyż można w nie włożyć więcej głębokiego uczucia. To jest dobry wehikuł, który chroni cię przed pójściem do psychiatry.”
 
Utwór napisany został w tonacji Es-dur, ale jest użyta też paralelna tonacja c-moll.
Początek jest zagadkowy. Można się zastanawiać czy to już właściwa piosenka i słowa czy może jakiś wstęp.
 
McCartney nagrał wersję demo ‘The Long and Winding Road’ we wrześniu 1968, którejś nocy. Towarzyszył mu inżynier dźwięku Alan Brown.
Cały zespół nagrywał tę piosenkę w dniach 26 – 31 stycznia. Paul McCartney grał na fortepianie, John Lennon na gitarze basowej, George Harrisom na gitarze, Ringo Starr na perkusji oraz Billy Preston na organach Hammonda.
 
Zespół uznał za najlepszą wersję z 31 stycznia. Poproszono jednak o zmiksowanie projektowanego albumu pod nazwą ‘Get Back’ Glyna Johnsa. Ten uznał, że lepsze jest nagranie z 26. Kiedy projekt albumu trafił do Phila Spectora, amerykańskiego producenta i wydawcy ten także wolał nagranie z 26 stycznia.
 
To właśnie Spector wyprodukował album ‘Let It Be’. To co uczynił z ‘The Long and Winding Road’ było dla Paula McCartneya szóstym i ostatecznym powodem rozstania się z Beatlesami. Spector zmiksował utwór z orkiestrą i żeńskim chórem.
 
Long & Winding Road
 
McCartney w liście do Apple Records zażądał wycofania orkiestry. Odpowiedzi nie otrzymał. Album wyszedł w kształcie zaprojektowanym przez Spectora.
W wywiadzie dla Evening Standard w kwietniu 1970 roku, Paul McCartney wyjaśniał: „Album nagraliśmy rok wcześniej, lecz parę miesięcy potem Lennon poprosił Spectora o uporządkowanie kilku ścieżek. Kilka tygodni temu otrzymałem wersję ‘The Long and Winding Road’ z harfami, waltorniami, orkiestrą i chórem na dodatek. Nikt mnie nawet nie zapytał co o tym myślę, nie mogłem w to uwierzyć.”
 
Spector twierdził, że forsował swój remix dlatego, że gra Lennona na basie był kiepska. McCartney nie przyjął takiego tłumaczenia. Czy akurat zamieszanie z tą piosenką było decydujące dla rozpadu The Beatles ? Paul tak twierdzi.
 
Album ‘Let It Be’ wyszedł dnia 8 maja 1970. Trzy dni później w USA wydano singel ‘The Long and Winding Road’ ,na stronie B – ‘For Sou Blue’. Był to ostatni singel sygnowany przez The Beatles.
23 maja piosenka ‘The Long and Winding Road’ znalazła się na szczycie listy przebojów w USA. Na Billboard Hot 100 singel z oboma utworami okazał się najlepszy w 1970 roku.
Zatem wersja zmiksowana przez Spectra spodobała się fanom.
 
Bo to po prostu piękny utwór. I nadal się podoba. Paul McCartney wykonywał ją na koncertach bardzo często. Robi to do dzisiaj.
 
 
W music boxie wiele dobrych wykonań. Mnie bardzo się podoba nagranie Raya Charlesa. Paul chyba ucieszył się słysząc jak Ray to śpiewa. Przecież myślał o nim przy tworzeniu.
 
Okładka singla The Long and Winding Road
 
 
 

The Long and Winding Road

 

The long and winding road that leads to your door,
Will never disappear,
I've seen that road before It always leads me here,
Leads me to your door.

The wild and windy night the rain washed away,
Has left a pool of tears crying for the day.
Why leave me standing here, let me know the way
Many times I've been alone and many times I've cried
Anyway you'll never know the many ways I've tried, but
Still they lead me back to the long and winding road
You left me standing here a long, long time ago
Don't leave me waiting here, lead me to you door
Da, da, da, da

 

 

Długa i kręta droga

(Tłumaczenie Niko90)

 

Długa i kręta droga,
Która prowadzi do twych drzwi,
Nigdy nie zniknie,
Widziałem tę drogę wcześniej,
Zawsze prowadzi mnie tutaj,
Prowadzi mnie do twych drzwi,

Dzika i wietrzna noc,
Deszcz zmywa wszystko dookoła,
Płacząc przez cały dzień
Napełnił kałużę swoimi łzami,
Dlaczego zostawiłaś mnie stojącego tutaj?
Pozwól mi poznać tę drogę.

Wiele razy byłem samotny i wiele razy płakałem,
I tak nigdy nie poznasz tych dróg, których próbowałem.

Ale one wciąż prowadzą mnie z powrotem
Do długiej i krętej drogi,
Zostawiłaś mnie tutaj dawno,
Bardzo dawno temu,
Nie pozwól mi dłużej tu czekać,
Zaprowadź mnie do swych drzwi.

 

 

blueslover
O mnie blueslover

Muzykę klasyczną można znaleźć na moim drugim blogu, tutaj: CLASSICAL IS WONDERFUL

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura